1 Läs mer >>

Hemma brukar jag klara mig fint på 6-timmarsnätter, men här har jag troligen kommit in i något semesterläge nu efter snart två månader. Efter att jag har gått upp med G mellan 06-07 väcker jag Y vid 09 och sover, som idag, till 11. Detta leder så klart till att hela våra förmiddagar försvinner. Det gör dock inte så mycket eftersom det börjar bli hett om dagarna nu så runt lunch håller vi gärna barnen inne. Och eftersom N oftast sover middag om dagarna så är han uppe till 21 på kvällarna...

Idag tog vi en marknadstur för inhandling av grönsaker när jag masade mig ur sängen. Därefter lunch innan vi slutligen packade ihop oss och gav oss iväg mot stranden på eftermiddagen. Längs kusten ligger det ett par olika publika stränder samt några som är mer privata. Det går att promenera längs med stranden och hamna på dem men det går inte att köra dit och parkera. Grindvakterna släpper bara in de som äger någon av de flotta villorna längs stranden. Idag lyckades vi dock snacka in oss eftersom det är lågsäsong och inga av de boende var där. Så vi hamnade på en strand i i princip helt ensamma.

N vägrar konsekvent att prova simglasögonen och titta under vatten men både jag och Y har provsimmat i det klara vattnet med dem nu.

När vi körde ut frågade vi av ren nyfikenhet vad en strandvilla skulle kosta här. Vakten svarade iskallt att de ligger på 200 miljoner dirham (ca 180 miljoner sek) och gav oss sitt nummer om vi var intresserade av att köpa. Även om det är väldigt fina hus så måste det ha skett en liten kommunikationsmiss någonstans. Hur som helst så tar vi nog ett sommarstugeköp någon annanstans...

-Emma

Dag 43

Assilah

Dagens utflykt förde oss till andra sidan Marocko och Atlanten. Staden Assilah är en liten pärla med en medina full av väggmålningar som ändras eller fylls på vid den stora konstfestivalen i augusti varje år. Det är även den renaste medina jag har sett och guideboken förklarade detta med att borgmästaren i stan beslutat att staden ska vara lika ren som Schweiz. Utöver att det är en hisnande vacker upplevelse så är staden rätt turistproppad och allt är fem gånger så dyrt som det borde vara.

Efter att vi strosat runt i gamla stan ett par timmar och beundrat gatukonsten och utsikten så satte vi oss i en Askungevärdig hästdroska (efter att vi hade inspekterat alla och valt den gladaste hästen) och fick en rundtur längs stranden och i den nyare delen av stan. Därefter till en fiskrestaurang för sen lunch innan vi skulle prova Atlantens salta vågor. Det blåste friskt så vi tänkte inte bada egentligen, men efter att jag känt på vattnet (betydligt varmare än Medelhavet!) och beundrat vågorna så kunde jag och N inte låta bli.

Båda barnen snarkade hela den dryga timmens resväg hem och sedan efter att N rabblat alla arabiska ord han kunde så åkte vi ut till Martil för hans belöning. Att få köra en minibil som står överallt på strandpromenaden. G var hyfsat avundsjuk. Till Ys stora glädje hamnade vi mitt i ännu ett fotbollsfirande på väg hem. Spelarbussen och bilar, mopeder, cyklar och springande barn i en enda kortege runt den. Tjoho!

Bara två veckor kvar innan vår resa är slut för denna gången. Börjar bli lite stressad över allt vi ska hinna med.

(Köpa lite mer kläder och gå till stranden...)

-Emma

Dag 42

0 Läs mer >>
Äntligen fick jag avnjuta min Mors dagpresent. Denna tisdag bjöd på moln så jag släpptes av på Tamuda Spa för massage och nagelfix. På britsen bredvid min låg en annan kvinna spritt språngande naken och jag blev ombedd att "take everything off and then wait". Av förklarliga skäl finns det alltså inga bilder från denna session. Pojkarna gled runt på stan och sedan hem till släkten dit jag också gick när jag var klar.

Vi har på ett antal olika café och restauranger ätit pizza och alla har varit gjorda på färdiga bottnar. Idag hittade vi äntligen en "riktig" pizzeria där de faktiskt gjorde egen botten. Tyvärr hade vi två barn som inte var särskilt samarbetsvilliga och pizzorna var, trots bottnarna, inte så goda heller. Historiens kortaste restaurangbesök och sedan hem och förbereda för morgondagens utflykt till Assilah!

(På bild även de galet goda praliner som jag fick på Mors dag)

-Emma

Dag 41

0 Läs mer >>
Jag är så otroligt tacksam att vi har fått möjlighet att göra denna resan. Inte bara för det, oftast, ljuva livet som är vår vardag här utan framförallt för tiden som vi får med varandra och våra barn. Inget creddigt jobb i världen hade varit värt att missa detta för, och jag hoppas verkligen att vi fortsätter att ta vara på varenda minut när vi kommer hem.

Treårstrotsen, den annalkande ettårsfrustrationen, min språk- och kulturanpassning och att leva utan diskmaskin (och så vidare) är ibland rena skräpet, men återigen: Så himla värt det.

Idag har vi bara glassat på stranden.

-Emma

Dag 40

0 Läs mer >>
Idag tillbringade jag hela dagen hos frisören. N var på lekträff och Y agerade taxi tillsammans med G åt släktingar som kom med flyget. När jag äntligen blev utsläppt i det fina vädret åkte vi ner till strandpromenaden där N propsade på att få prova sniglar för första gången. När vi köpt och Y ätit för att visa att det var gott (uäck!) så vågade N ändå inte...

Stan sjöd fortfarande efter gårdagens vinst och firandet tog fart under kvällen. N blev alldeles prillig och skrek ikapp med de firande supportrarna som körde längs vägarna och när vi var på väg hem vid 20 hade till synes varenda Tétouanbor gått ut för att fira tillsammans. Festandet höll oss vakna långt in på natten.

Fotbollskärlek när den är som bäst.

-Emma

Dag 39

2 Läs mer >>
Jag väcktes idag av färskpressad apelsinjuice, konditorikakor, favoritchokladen och Vi gratulerar. N har inte riktigt förstått konceptet med Mors dag kontra födelsedag och hurrade friskt. Allt åts upp så snabbt att vi inte ens hann fotografera det. Jag fick även ett verbalt presentkort på en massage på ett spaställe som vi har spanat in. Att nyttja en dag när det inte är strandväder. Vilket det var idag.

N invigde sina nya simglasögon (men vågade inte titta under vattnet ännu) och sedan hade jag nån timmes frid med min ljudbok så då vet jag inte vad pojkarna gjorde. Av bilden att döma var de och kollade på någon båt...

En sen lunch avnjöts på lyxig restaurang med panoramautsikt och sedan skildes våra vägar åt. Y lämnade N hos släkt för att gå på fotboll med kusiner och jag och G promenerade hem genom stan. Jag köpte på mig ett gäng billiga oljor att experimentera med och sedan hem för kvällsmat. N var aldrig en klättrare som liten men G lovar redan bekymmer för oss...

Tétouan vann motsvarande allsvenskt guld så ikväll fylldes gatorna av festande Tétouanbor. Heja!

-Emma

Dag 38

1 Läs mer >>
Eftersom vi saknat solen lite den senaste veckan så struntade vi i att det var lite molnigt idag och åkte till stranden ändå. Ett kvarglömt däck (?!) blev en utmärkt babypool och när G suttit där ett tag vågade han äntligen krypa ut frivilligt till havet. Han har troligtvis varit mer skärrad av vågorna än av kylan för den verkar inte bekomma honom. Och nu när han nästan har bemästrat den vågskräcken så borde han inom någon vecka vara samma blötdjur som sin storebror.

Igår bönade och bad N om att få åka till släkten så på eftermiddagen idag droppades han av hos moster och Ys kusiner varpå jag, Y och G tog en evighetslång fika och sen promenad i Martil. När vi hämtat upp N och kommit hem gick Y ner för att köpa ny gas så vi kunde få varmvatten igen. Jag skulle laga mat och lämnade pojkarna med årets bästa barnvakt. Bidén.

Som sagt, blötdjur.

-Emma

Dag 37

1 Läs mer >>
"Idag känner jag livet i mig."

Citat Madicken

Obs. Är ej gravid, har bara haft en fin dag.

En marockansk hemmafrukost med myntate, marockanska pannkakor med mandelsmör och typ doghnuts.

Sen stranden med ett nergrävt barn, en boll som rymde (tack okände yngling som dök i och hjälpte mig hämta den när min mjölksyra slog till), ett låtsaståg och solsolsol.

Good times.

-Emma

Dag 36

3 Läs mer >>
Inget rubbar mitt sinne som när saker inte går som jag planerat (läs: som igår), därför är jag så otroligt tillfreds med denna dagen. Ys efterlängtade födelsedag. ALLT har gått enligt planerna. Vi började dagen med sång, pannkakstårta och hemmagjorda födelsedagskort. Allt mycket uppskattat.

Strax innan lunch åkte vi till Ys moster och N studsade glatt in för att leka med Ys kusiner medan jag, Y och G åkte till Fnideq för att shoppa födelsedagspresenter (vilka inte kunde inhandlas igår...). Efter tre timmar lämnade vi staden med mängder av skor och tröjor till männen i familjen och en tjusig väska till mig.

När vi skulle hämta upp N ville han hellre stanna kvar så vi åkte själva för en energikick på McDonalds och sedan hem för att piffa till oss inför kvällen. G sa inte ett ljud på hela tiden och var nöjd så länge han fick ha händerna i munnen, antingen på sig själv eller på oss. Tillbaka till släkten där vi bjöds på tårta innan vi lämnade även G där för att åka till stan på finrestaurang och romantiskt strosande längs gågatan. Vi knackade på dörren till den lilla riad där jag bokat bord och förbeställt mat och visades in i deras fina lilla matsal där vi avnjöt en lyxig trerätters.

I vanlig ordning köpte vi på oss ett paket blöjor.

När vi hämtade barnen strax efter 21 var båda vakna och hur glada som helst. G somnade i bilen hem och N somnade innan huvudet landade på kudden här hemma.

Allt som allt, 10 poäng av 10 idag.

-Emma

Dag 35

1 Läs mer >>
Bra saker som hände idag:
- Vi har beställt vårt badrumskakel!
- G gillar att äta igen. Och helst själv!

Dåliga saker som hände idag:
- Jag kunde inte köpa födelsedagspresent till Y eftersom alla försäljarna försöker lura mig med tio gånger så högt pris som jag vet att jag borde betala.
- Tivolit var stängt
- HIF spelade dåligt
- Det regnade
- Och så vidare

Detta ledde till irriterade föräldrar, vilket ledde till gnälliga barn, vilket ledde till ännu mer irriterade föräldrar och så var cirkusen igång.

Nu laddar vi för Ys födelsedag imorgon istället.

-Emma

Dag 34

1 Läs mer >>
Idag hälsade vi på i lilla kakelverkstaden och fick ett prov på vår platta. Vi visade helt enkelt upp vår färgkombination (stilfullt designad i Paint) varpå de slängde ihop en platta på ett par minuter. Mycket häftigt. I samma veva hälsade vi på i mosaikverkstaden och mattväveriet. På bilderna syns kakelformar och kakelfärger, ett mosaikbord som byggs ihop upp och ner och till sist de pyttesmå mosaikbitarna som pusslas ihop.

Efter alla studiebesök hämtade vi upp N som varit på lekdejt och efter en sen hemmalunch åkte vi till Martil för glass och en kvällstur på stranden. Strandpromenaden fylls så sakteliga med folk och jag hoppas högsäsongen hinner komma igång innan vi åker hem.

-Emma

Dag 33

2 Läs mer >>
Följetongen med vår bil och bilmekanikern fortsätter så idag var vi utan bil igen. Det blev således först en promenad till den närmsta marknaden där det köptes lite skor till mig och barnen. Sen hade vi hederlig tacosmiddag innan vi promenerade iväg till utegymmet med fotboll och picknick.

Efter en lerig session gick vi uppför "grisabacken", som är precis så behaglig som den låter, och hem till det nästan dagliga badet. Gs stå- och gåträning fortsätter, men än så länge har jag inte hunnit fotografera honom innan han sätter sig ner igen :)

-Emma

Dag 32

0 Läs mer >>
Idag sken äntligen solen men vinden var kall så stranden får vänta ännu någon dag. Istället började vi dagen med caféfrukost och därefter frisörpremiär för pojkarna. N satt fint under hela sin klippning och underhöll därefter G när denne inte ville sitta stilla. Till slut var båda klippta och fina och vi betalade de 20 dirham det kostade (ca 18:-).

Vi körde sen till den stora fina lekplatsen utanför stan där G somnade snällt i vagnen och jag och Y turades om att slappa i skuggan medan den andra flög efter N.

På eftermiddagen gick Y iväg för att se HIF på ett café med wifi, och jag och småpojkarna hängde hemma. Med två matstruliga barn slår en lätt ihjäl tre timmar själv i lägenheten, bara kvällsmaten tog ju två timmar och sen var det ju dags för välling...

-Emma

Dag 31

0 Läs mer >>

Idag skulle vi utforska en ny del av stan. Snart insåg vi att vi hamnat i en lite farligare del av Tétouan så vi skyndade oss snabbt tillbaka till bilen och åkte tillbaka till trygga centrum. Där blev det mat och lite shoppping på juvelerargatan och på konditoriet.

Efter stan åkte Y och N till släkt och jag och G promenerade vidare. En tämligen händelsefattig dag så jag bjuder på en bild på en del av det vi shoppat hittills:

-Emma

Dag 30

1 Läs mer >>
Fredag är vilodag här i Marocko så mycket är stängt. Vår dag tillbringades hemma hos Ys morbror och moster där utsökt couscous serverades. Ett jättefat med couscous, grönsaker och kött som alla delade på och ett skapligt stort fat med vegetarisk couscous som skulle intas av enbart mig. Som tur var hjälpte N mig att äta lite då jag inte ens kunda avverka hälften av tallriken. G ratade min hemmagjorda mat och slukade glatt couscousen istället. En får väl vara tacksam att barnen äter i alla fall.

Efter maten åkte jag, Y och G till Martil för en promenad längs stranden och N stannade kvar för att slipa arabiskan.

Nu längtar vi efter en stranddag igen!

-Emma

Dag 29

3 Läs mer >>

Under våra veckor här har vi besökt otaliga mängder kakelbutiker, där de flesta har haft ungefär samma utbud. När vi har lyckats förmedla vad vi är ute efter har de bara skakat på huvudet. "Ingen vill ha sånt längre!". I Fés hittade vi fina plattor till hutlösa priser så det var något modfällda vi gav oss ut idag tillsammans med Ys moster.

Men så plötsligt började vi få upp ett spår. En liten verkstad där två män i hisnande fart tillverkade vackra cementplattor. De var dock enfärgade, för sådana med mönster var helt omodernt, men nu började det närma sig.

Lite frågor på gatan och ett par telefonsamtal senare hade vi en adress till ett garage där vi skulle infinna oss på eftermiddagen. Innan det var dags lämnades jag på ett café med wifi för att kunna jobba lite och Y med barn åkte hem till släkten.

Så kom vi till garaget, som var stängt. I vanlig marockansk ordning satte vi oss helt sonika att vänta utanför och snart dök en man med två barn upp och släppte in oss. För mig som närmast hade gett upp hoppet om att hitta vårt badrumskakel här var det som att öppna dörren till himmelriket.

Nu ska vi bara enas om mönster och bestämma vilka färger vi ska ha så kommer det att tillverkas just för oss. Allt till en fjärdedel av priset som en får betala de svenska importörerna. Hurra!

-Emma

Dag 28